Βιβλίο

Παρουσίαση: Γιώργος Κόρρας, Η γεύση του σινεμά

Την Πέμπτη 9 Φεβρουαρίου, βρεθήκαμε στο Books Plus/art & coffee,  όπου πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση  του βιβλίου του σκηνοθέτη, Γιώργου Κόρρα, με τίτλο Η γεύση του σινεμά,  που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ηδυέπεια .

Οι φίλοι του σκηνοθέτη, Φοίβος Δεληβοριάς, Αχιλλέας Κυριακίδης, Κώστας Κωτούλας, Παναγιώτης Μπούγιας και Χρήστος Βούπουρας, μίλησαν για το τελευταίο αυτό βιβλίο του σκηνοθέτη και ανέτρεξαν στην πρώτη επαφή τους με την τέχνη του κινηματογράφου, καταλήγοντας όλοι σε έναν κοινό τόπο: το σμίξιμό τους με το Γιώργο Κόρρα άλλαξε ριζικά τον τρόπο που έβλεπαν σινεμά. Ο Αχιλλέας Κυριακίδης χαρακτήρισε το βιβλίο Η γεύση του σινεμά ως «μονάκριβο απόσπασμα από μια θητεία στη ζωή και την τέχνη», ενώ κατά τον Παναγιώτη Μπούγια, το βιβλίο του Γιώργου Κόρρα πρέπει να ειδωθεί σαν «οδηγός εκμάθησης που διαβάζεται καλύτερα μπροστά από αναμμένη οθόνη».

Το βιβλίο του Γιώργου Κόρρα, το οποίο διαιρείται σε πέντε μέρη, λειτουργεί ως μέσο εμβάθυνσης για τους γνώστες του κινηματογράφου και τους σινεφίλ, αλλά και ως οδηγός για τους μη μυημένους στην τέχνη του σινεμά,«μια τέχνη βαθιά ιαματική», όπως είπε και ο Φοίβος Δεληβοριάς. Στο πρώτο μέρος, αναπτύσσει το, άγνωστο στο ευρύ κοινό, πείραμα του Κουλεσόφ, μέσω του οποίου αναδείχθηκε ο καθοριστικός ρόλος του μοντάζ στην παραγωγή νοήματος, περνά στην ταινία Η γέννηση ενός έθνους του Γκρίφιθ, που σηματοδοτεί και τη γέννηση του κινηματογράφου, για να καταλήξει στη σοβιετική σχολή και την ταινία Θωρηκτό Ποτέμκιν του Αϊζενστάιν, ο οποίος, με την ταινία του αυτή, επέτυχε την απεικόνιση στο πανί μιας θεμελιώδους φιλοσοφικής έννοιας: της διαλεκτικής.

Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου του, ο Γιώργος Κόρρας μυεί τον αναγνώστη σε έννοιες πιο εξειδικευμένες, όπως αυτές του ρεαλισμού, της υποκειμενικής οπτικής, της ψυχολογίας της συμπεριφοράς και της εκφράσεως εξ αντανακλάσεως, για να αναλύσει, στο τρίτο μέρος, εκφραστικά μέσα και τεχνικές, μέσα από ταινίες σταθμούς στην ιστορία του κινηματογράφου. Ξεκινά, λοιπόν, από τον Άλφρεντ Χίτσκοκ και την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο, περνά στο φιλμ νουάρ και την πρώτη ταινία του είδους, Το γεράκι της Μάλτας του Τζον Χιούστον και αναλύει την ταινία του Όρσον Γουέλς Πολίτης Κέιν. Συνεχίζει με τον ντετερμινισμό και τη ρομαντική απαισιοδοξία του Ρομπέρ Μπρεσόν, κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην ταινία Επάγγελμα ρεπόρτερ του Αντονιόνι, στο Ζυλ και Τζιμ του Τρυφό, στον Τρελό Πιερό του Γκοντάρ και αναλύει τον Μπέργκμαν και τον Γούντυ Άλεν, μέσα απο τις ταινίες τους, το Πάθος και Απιστίες και αμαρτίες, αντίστοιχα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ανάλυση του υπερρεαλιστή Λουίς Μπουνιουέλ μέσα από την ταινία του Η κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας, στην οποία ο Μπουνιουέλ ειρωνεύεται τον τρόμο της αστικής τάξης απένταντι στις εξεγέρσεις και τα κοινωνικά κινήματα και αντιμετωπίζει με καυστικό χιούμορ την αγωνία της να διατηρήσει την καθαρότητά της. Το τρίτο μέρος του βιβλίου ολοκληρώνεται με την ταινία Η γεύση του κερασιού του Ιρανού Αμπάς Κιαροστάμι, τον οποίο ο συγγραφέας χαρακτηρίζει ως τον «Ροσελίνι του Ιράν».

Στο τέταρτο μέρος του βιβλίου του, ο Γιώργος Κόρρας αναφέρεται στην κρίση του κινηματογράφου μετά το 1970 και αναζητεί τα αίτιά της, ενώ στο πέμπτο και τελευταίο κεφάλαιο, κλείνει το ενδιαφέρον αυτό ταξίδι του στην τέχνη του σινεμά με μια ανάλυση-κριτική αποτίμηση του νέου κινηματογράφου στην Ελλάδα.

Το βιβλίο του Γιώργου Κόρρα, Η γεύση του σινεμά περιέχει αδιαμφισβήτητα μια δήλωση: ο κινηματογράφος, η τέχνη γενικότερα, δεν αφορά μόνο τους ειδικούς. Αφορά όλους εκείνους και εκείνες που κρύβονται στις σκοτεινές αίθουσες και βυθίζονται στις βελούδινες θέσεις. Αφορά όλους εκείνους και εκείνες που έχουν ξαγρυπνήσει σε μεταμεσονύχτιες προβολές, που έχουν σκαρφαλώσει σε δέντρα και πολυκατοικίες για να δουν την προβολή του γειτονικού θερινού σινεμά.

Σχετικά με τον αρθρογράφο

Χρύσα Χαρίση