Θέατρο

Ο Πατέρας σε σκηνοθεσία Γρ. Χατζάκη είναι ήδη η πιο ακραία παράσταση της χρονιάς!

από kaboomzine

Ο «Πατέρας» του Στρίντμπεργκ γράφεται στα τέλη του 19ου αιώνα και εκτυλίσσεται σε μία, τυπική για την εποχή, οικογένεια. Βασικός πυλώνας του έργου είναι στην ουσία η διαμάχη πατέρα-μητέρας για το μέλλον της κόρης τους. Ο μεν πατέρας επιθυμεί να τη στείλει στην πόλη, όπου θα γίνει δασκάλα και θα είναι διασφαλισμένη σε περίπτωση που μείνει ανύπαντρη, η δε μητέρα προτιμά να την κρατήσει κοντά της και να γίνει ζωγράφος. Σύντομα, το αντικείμενο αυτής της διαμάχης γίνεται η «κυριότητα» επί του παιδιού, η διεκδίκηση με άλλα λόγια του αποκλειστικού δικαιώματος από τους γονείς να πάρει είτε ο ένας είτε ο άλλος την απόφαση για την ανατροφή του παιδιού τους. Η απόκτηση των «τίτλων ιδιοκτησίας» του μέλλοντος της κόρης δεν είναι εν τέλει παρά μόνο το μέσο του συγγραφέα για να αναδείξει τη μάχη των δύο φύλων και να καταγγείλει την αδυναμία επικοινωνίας του ενός με τον άλλο, έχοντας βέβαια φτάσει πρώτα ο ίδιος ο Στρίντμπεργκ στα όρια της τρέλας από τις αποτυχίες των τριών γάμων του.

πατερας3

Φωτογραφία: Λαμπρίνα Σικοτακοπούλου

Κοιτώντας την εποχή που διαδραματίζεται το έργο θα δούμε την επικράτηση της πατριαρχικής κοινωνίας από τη μία και την προσπάθεια της γυναίκας από την άλλη να καταρρίψει παγιωμένους θεσμούς, όπως αυτός της εκκλησίας και της οικογένειας χρησιμοποιώντας το πιο δυνατό της χαρτί, το δικαίωμά της να επιλέγει το γεννήτορα του παιδιού της. Σε αυτόν της τον αγώνα όμως αδυνατεί να επιτρέψει στην κόρη της να ανεξαρτητοποιηθεί και να δημιουργήσει τη δική της ξεχωριστή ταυτότητα. Τη θέλει δίπλα της, σύμμαχο και βοηθό.

πατερας2

Φωτογραφία: Λαμπρίνα Σικοτακοπούλου

Η προσέγγιση του Γρηγόρη Χατζάκη που παρουσιάζεται στο Θέατρο 104, στο Γκάζι αποτελεί τον πιο ευφάνταστο τρόπο παρουσίασης του πυρήνα του έργου. Ξεφεύγοντας από την ατμόσφαιρα του πρωτότυπου κειμένου που μοιάζει κάπως επιβλητική, σκοτεινή και βαριά, μεταφέρει όλα τα στοιχεία που θίγει ο Στρίντμπεργκ στη σύγχρονη εποχή. Ο Χατζάκης κοιτάζει το έργο με νέα, φρέσκια ματιά παραμένοντας όμως προσηλωμένος στην ουσία του κειμένου, μέχρι… που η προσήλωσή του ταλαντεύεται λιγάκι και το παιδί Χατζάκης βγαίνει μπροστά, αναλαμβάνει δράση και τα παίρνει όλα σβάρνα!

πατερας1

Φωτογραφία: Ξένια Τσιλοχρήστου

Υπαρξιακές κρίσεις, ένα περίεργο karaoke, ο πλατωνικός διάλογος και διάφορα άλλα τεχνάσματα συνθέτουν ένα σκηνικό αναρχίας επί σκηνής με back to back ατάκες τις οποίες πρέπει να είσαι συγκεντρωμένος για να τις προσέξεις όλες. Η κίνηση των ηθοποιών, οι οποίοι παρεμπιπτόντως είναι όλοι εξαιρετικοί στους ρόλους τους (με τον Στρατηγάκο πάντως να είναι λίγο πιο εξαιρετικός) και η μουσική παίζουν καταλυτικό ρόλο και μαζί με την καλαίσθητη σκηνογραφία συνθέτουν ένα έξοχο εικαστικό αποτέλεσμα. Ειδικά προς το τέλος της παράστασης η εικονοποιία με τη μουσική μαγνήτιζαν τόσο που για μένα προσωπικά κατάφεραν να καταργήσουν για λίγα δευτερόλεπτα το χρόνο! Προσοχή στους επίδοξους θεατές: πρόκειται για μια ασυνήθιστη παράσταση ενός ασυνήθιστου σκηνοθέτη! Εδώ η κατάσταση μπορεί να γίνει άβολη και κατά πάσα πιθανότητα θα γίνει, όπως θα μπορούσε να έχει πει ο Άντι Κάουφμαν! Εμπιστευτικές πληροφορίες λένε πως ο ίδιος ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ παραξενεύτηκε τόσο που αναγκάστηκε να εποπτεύσει τρόπον τινά τι συμβαίνει επιτέλους στο Θέατρο 104…

πατερρας4

Φωτογραφία: Ξένια Τσιλοχρήστου

Τελικά όμως ποιό είναι το σημαντικότερο που προσφέρει ο Πατέρας του Χατζάκη; Μέσω του χιούμορ, το οποίο άλλοτε είναι φανερό κι άλλοτε υπόγειο, και σουρεαλιστικών καταστάσεων, ο θεατής φτάνει να αντιληφθεί ότι ακόμα και σήμερα, στην απελευθερωμένη κοινωνία που ζούμε, υφίσταται απόσταση και δυσκολία επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων που εκφράζεται μέσω μίας διάχυτης αντιπαλότητας. Θα λύνονταν άραγε τα προβλήματα επικοινωνίας αν μας βοηθούσε μία μεταφράστρια;
Ο Πατέρας του Α. Στρίντμπεργκ
σε σκηνοθεσία Γ. Χατζάκη
από 20/01/2016
Τετάρτη-Πέμπτη
21.15
Θέατρο 104 (Ευμολπιδών 41, Γκάζι)

Μετάφραση-Διασκευή-Πρόσθετα κείμενα:
Β. Στρατηγάκος, Γρ. Χατζάκης
Σκηνοθεσία-Φωτισμοί: Γρ. Χατζάκης
Σκηνικά: Ζωή Αρβανίτη
Κοστούμια: La Reina
Μουσική: Βύρων Κατρίτσης
Κίνηση: Μαρία Λάππα
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ξένια Τσιλοχρήστου
Γραφιστική επιμέλεια: Michelangelo Bevilacqua
Ηθοποιοί: Γιάννης Παπαϊωάννου
Κλεοπάτρα Τολόγκου
Δημήτρης Ντάσκας
Σπύρος Δημακόπουλος
Βάλη Μαυρίδη
Βαγγέλης Στρατηγάκος
Βαλέρια Χριστοδουλίδου
Κατερίνα Ζιώγου
Για το Kaboom: Στεφανία Κωνσταντέλλου, Μάριος Κατρίτσης

Σχετικά με τον αρθρογράφο

kaboomzine