Βιβλίο

Kaboom, τεύχος 4. Περιεχόμενα και σημεία πώλησης

από kaboomzine

Το τέταρτο έντυπο τεύχος του περιοδικού μας μόλις κυκλοφόρησε!

Αυτή τη φορά, αποφασίσαμε να καταπιαστούμε με ένα ζήτημα που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία τόσο παγκοσμίως, όσο και στη χώρα μας: τον τουρισμό. Τις περισσότερες φορές, οι συζητήσεις για το τουριστικό φαινόμενο εξαντλούνται στις οικονομικές του συνέπειες (η τουριστική οικονομία είναι, άλλωστε, η περίφημη «βαριά βιομηχανία της Ελλάδας») ή, πιο σπάνια, αναφέρονται επίσης με μια αόριστη ανησυχία στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού, οι οποίες υποτίθεται ότι θα μπορούσαν να αποφευχθούν ή να μετριαστούν μέσω μιας άλλης, πιο «πράσινης» ανάπτυξης, ή μέσω ενός καλύτερα οργανωμένου γραφειοκρατικού σχεδιασμού. Κρατώντας τις αποστάσεις μας από τέτοιου είδους αναλύσεις, που είτε φιλοδοξούν να νομιμοποιήσουν το υπάρχον είτε αποτυγχάνουν να εντοπίσουν την πραγματική θέση του τουρισμού μέσα στη σύγχρονη κοινωνικοοικονομική θέσμιση, επιχειρήσαμε να θέσουμε τα ακόλουθα ερωτήματα: τι σημαίνει για τις κοινωνίες μας ότι θέλουμε με την πρώτη ευκαιρία να «δραπετεύουμε» από την καθημερινότητά μας; Πώς εξηγείται το ότι η σύγχρονη τουριστική αγορά εμπορεύεται το «αυθεντικό βίωμα»; Πώς αλλάζει ο τουρισμός τις κοινωνίες και τις γειτονιές «υποδοχής»; Πώς αναπροσδιορίζουν το κοινωνικό νόημα του ταξιδιού οι νέες πλατφόρμες που διευκολύνουν τον τουρισμό; Τελικά, γιατί, πώς και πόσο ταξιδεύουμε;

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Αλέξανδρος Σχισμένος γράφει για τη συγκρότηση του τουριστικού χρόνου και την τουριστική σχέση με το παρελθόν μας και η Σοφία Καναούτη πραγματεύεται τον τουρισμό των φωτογραφιών και του Instagram. Ο Γιάννης Κτενάς προσεγγίζει το τουριστικό φαινόμενο μέσα από τα μυθιστορήματα του Michel Houellebecq, ενώ ο Δημήτρης Σούλτης και ο Νίκος Ιωάννου καταπιάνονται με την εξέταση των επιτόπιων επιδράσεων των τουριστικών ροών και του Airbnb. Με τη σειρά του, ο ισπανός ανθρωπολόγος Marc Morell αναλύει τη σημασία των νέων τουριστικών μορφών υπό το πρίσμα της αντίθεσης εργασίας-κεφαλαίου· τέλος, οι γερμανοί αστικοί γεωγράφοι Henning Füller και Boris Michel γράφουν για την επίδραση του «νέου αστικού τουρισμού» στο Kreuzberg του Βερολίνου.

Παράλληλα, το γεγονός ότι το τέταρτο τεύχος κυκλοφορεί τον Μάιο του 2018, δηλαδή 50 χρόνια μετά τον Μάη του ’68, δεν θα μπορούσε να μας αφήσει αδιάφορους. Η διττή δυναμική του «παγκόσμιου ’68» για τους ανθρώπους της γενιάς μας –από τη μια μαζική κινητοποίηση της κοινωνίας, κοινή πολιτική δράση, άμεση δημοκρατία, ανακίνηση της κοινωνικής φαντασίας, αμφισβήτηση των παγιωμένων νορμών και νοημάτων, από την άλλη αδυναμία πραγμάτωσης μιας διαφορετικής κοινωνικής θέσμισης και τελικά υποχώρηση του κινήματος και διαστρέβλωση του νοήματός του, ώστε να ενσωματωθεί στο κυρίαρχο μοντέλο– πρέπει να γίνει αντικείμενο αναστοχασμού. Με αυτόν τον στόχο, ζητήσαμε από τον Στέφανο Ροζάνη και τον Michel Wieviorka να μας αναλύσουν τις σκέψεις τους για τα ερωτήματα που τέθηκαν από τον Μάη. Από τη μεριά του, ο Γιώργος Σ. Βλάχος επιχειρεί την οφειλόμενη ιστορική αποτίμηση των γεγονότων και της σημασίας τους, μισό αιώνα μετά. Ο Γιώργος Ν. Οικονόμου παρουσιάζει το βιβλίο των Καστοριάδη, Lefort και Morin για τον Μάη του ’68 La brèche και η Μαρίνα Φραγκιαδάκη αναφέρεται στη στάση του Lacan απέναντι στα γεγονότα. Τέλος, η Antonia Birnbaum γράφει για το πανεπιστήμιο μετά τον Μάη, στη σύγχρονη, νεοφιλελεύθερη εποχή του.

Κλείνοντας, μετά από όλον αυτόν τον αναστοχασμό, έρχεται το πρωτότυπο διήγημα της Κάλλιας Παπαδάκη για να ολοκληρώσει με τον καλύτερο τρόπο την ύλη του τεύχους.

Καλή ανάγνωση, λοιπόν, στους δρόμους και τις παραλίες!

Ακολουθούν αναλυτικά τα περιεχόμενα και τα σημεία διάθεσης:

Περιεχόμενα

Editorial

Αλέξανδρος Σχισμένος, Το παρελθόν ως τουριστικός προορισμός

Σοφία Καναούτη, O τουρισμός της φωτογραφίας: μνημεία χωρίς μνήμη στο Instagram

Γιάννης Κτενάς, Το σύμπαν του Μισέλ Ουελμπέκ και, μέσα σε αυτό, ο τουρισμός

Marc Morell (Συνέντευξη): Η αέναη εξάπλωση του τουρισμού (Μετάφραση: Μ. Κατρίτσης)

Δημήτρης Σούλτης, Νίκος Ιωάννου: Το Airbnb και η αλλοίωση του κοινωνικού ιστού: Βενετία και ελληνικά παραδείγματα Airbnb

Henning Füller, Boris Michel: «Σταμάτα να είσαι τουρίστας!» Η νέα δυναμική του αστικού τουρισμού στο Kreuzberg του Βερολίνου (Μετάφραση: Α. Μπάρλα)

Στέφανος Ροζάνης, Michel Wieviorka (Συνεντεύξεις): Σκέψεις για τα ερωτήματα του Μάη του '68

Γιώργος Σ. Βλάχος: Πενήντα χρόνια μετά: Για την ακμή και την παρακμή του επαναστατικού ουτοπισμού

Γιώργος Ν. Οικονόμου: Μάης 1968, Το Ρήγμα. Καστοριάδης, Lefort, Morin

Μαρίνα Φραγκιαδάκη: Ο ψυχαναλυτικός λόγος δεν είναι επαναστατικός, είναι ανατρεπτικός

Antonia Birnbaum: Προς τι ακόμη το πανεπιστήμιο; Ένα κείμενο διάθεσης (Μετάφραση: Β. Ιακώβου)

Κάλλια Παπαδάκη (Διήγημα): Ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι

~

Σημεία διάθεσης

Αθήνα: Εκδόσεις του 21ου (Ζαλόγγου 9), Εναλλακτικό Βιβλιοπωλείο (Θεμιστοκλέους 37), Επί Λέξει (Ακαδημίας 32), Οι Εκδόσεις των Συναδέλφων (Καλλιδρομίου 30), Πολιτεία (Ασκληπιού 1), Πρωτοπορία (Γραβιάς 5), Βοοks Plus (Πανεπιστημίου 37), The Bookloft (Πατριάρχου Ιωακείμ 44), Little Tree (Καβαλλότι 2), Λεξικοπωλείο (Στασινού 13), Έναστρον (Σόλωνος 101), Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Πέρασμα (Ζ. Πηγής και Ισαύρων), Ελεύθερος Κοινωνικός Χώρος Nosotros (Θεμιστοκλέους 66), Αυτοδιαχειριζόμενος Κοινωνικός Χώρος Μπερντές (Αράδου 55), Bibliothèque (Θεμιστοκλέους 76 και Βαλτετσίου), Βιβλιοπωλείο εκδόσεων redmarks (Ιουλιανού 67), ΙΑΝΟS (Σταδίου 24), Free Thinking Zone (Σκουφά 64).

Θεσσαλονίκη: Ακυβέρνητες Πολιτείες (Αλ. Σβώλου 28), Ελεύθερος Κοινωνικός Χώρος Μικρόπολις (Βενιζέλου και Β. Ηρακλείου 18), Κεντρί (Δ. Γούναρη 22), Πρωτοπορία (Λ. Νίκης 3),  ΙΑΝΟΣ (Μεταμορφώσεως 18).

Πάτρα: Πρωτοπορία (Γεροκωστοπούλου 31-33).

Γιάννενα: Αναγνώστης (Πυρσινέλα 11).

Σχετικά με τον αρθρογράφο

kaboomzine