Το Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων μας έχει συνηθίσει σε πρωτότυπες θεατρικές παραστάσεις, όπως και οι καλλιτέχνες που ευθύνονται για τη συγκεκριμένη δουλειά. Έρχεται λοιπόν να δέσει τέλεια με τον συγκεκριμένο χώρο η προσέγγιση που επιχειρούν οι Στρατηγάκος, Βασιλόπουλος και Κατρίτσης στο κλασικό κείμενο του Ευριπίδη.
Στη συγκεκριμένη απόδοση των Φοινισσών, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αλληλεπίδραση θεατρικού λόγου, φωτογραφίας και μουσικής. Τρία επιμέρους στοιχεία που έχουν ξεκάθαρη αυτοτελή υπόσταση και που το καθένα μάλιστα είναι εξαιρετικό αφ’ εαυτού, συμπλέκονται με στόχο να φωτιστεί πρώτα και κύρια το κείμενο του Ευριπίδη.
Αρχικά σε αυτό συντελεί καθοριστικά η απόδοση του κειμένου από τον Βαγγέλη Στρατηγάκο, ο οποίος επιλέγει μια λιτή μα εξαιρετικά ακριβή υποκριτική προσέγγιση, με πάρα πολύ εύστοχο τονισμό των σωστών λέξεων, αποτέλεσμα για το οποίο εύσημα πρέπει να δοθούν επίσης στον δραματουργό Νίκο Φλέσσα που συνεργάστηκε μαζί του. Είναι εμφανής η προσεκτικότατη προετοιμασία, η οποία οδηγεί έναν υπερταλαντούχο ηθοποιό σε μια αβίαστα φυσική εμφάνιση, με κύριο όχημα την εκφορά του λόγου.
Παράλληλα, οι φωτογραφίες του Νύσου Βασιλόπουλου που συνοδεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης τον ηθοποιό, επιχειρούν –και τα καταφέρνουν– να αποδώσουν μέσω και αυτής της τέχνης την ουσία των Φοινισσών. Νομίζω πως δεν είναι σκόπιμο για έναν υποψήφιο θεατή να αποκαλυφθούν περισσότερα για τον τρόπο με το οποίο κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται, καθώς, κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον, το συνολικό αποτέλεσμα εκπλήσσει ευχάριστα το κοινό. Πρέπει όμως σε κάθε περίπτωση να αναφερθεί κάτι που ήδη υπονοήθηκε στην αρχή του κειμένου, ότι πέρα από ταιριαστές, οι φωτογραφίες, αν και ίσως υπεράριθμες για τον σκοπό τους, είναι μία προς μία καταπληκτικές.
Πρωταγωνιστικό ρόλο στο ανέβασμα διαδραματίζει και η μουσική του Βύρωνα Κατρίτση, ο οποίος παίζει ζωντανά κατά τη διάρκεια της παράστασης, πράγμα που το έμαθα αργότερα, αφού δεν είναι ορατός στον θεατή. Μουσική ατμοσφαιρική, πειραματική, ηλεκτρονική, ως αναμένουν οι εξοικειωμένοι με τη δουλειά του συνθέτη. Αυτό όμως που την ξεχωρίζει ακόμη περισσότερο, είναι τα πολλά διαφορετικά, και σε σημεία αναπάντεχα, θέματα, όπως και η χρησιμοποίηση ήχων της φύσης που μελοποιούνται με έναν τρόπο ιδιαίτερο ο οποίος αναδεικνύει τη συγγένεια που υπάρχει συχνά ανάμεσα σε φύση και μελωδία. Μουσική που θα μπορούσε να ακουστεί και αυτόνομη, σαν δίσκος, η οποία όμως ταυτόχρονα, όντας αυθεντικά θεατρική, δεν προσπαθεί να διεκδικήσει τα πρωτεία, αλλά αφιερώνεται στην ανάδειξη του κειμένου του Ευριπίδη.
Συνολικά, πρόκειται για μια πολύ ενδιαφέρουσα παράσταση, με εξαιρετικά επιμέρους στοιχεία. Οι τρεις τέχνες αλληλεπιδρούν τις περισσότερες φορές εύστοχα, ενώ σημαντική, και προς τη σωστή πιστεύω κατεύθυνση, είναι η επιδίωξη να επικεντρωθεί το κοινό στο πλούσιο νοημάτων και πάντα επίκαιρο κείμενο των Φοινισσών.
Πληροφορίες:
Φωτογραφίζοντας τις Φοίνισσες του Ευριπίδη
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Στρατηγάκος – Νύσος Βασιλόπουλος
Δραματουργία: Νίκος Φλέσσας
Mετάφραση: Νίκος Χ. Χουρμουζιάδης, εκδόσεις Στιγμή
Ερμηνεία: Βαγγέλης Στρατηγάκος
Πρωτότυπη μουσική: Βύρων Κατρίτσης
Φωτισμοί - φωτογραφίες : Νύσος Βασιλόπουλος
Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά
Κάθε Τετάρτη έως και 4 Απριλίου 2018
Ώρα: 21:00
Εισιτήρια: 10€, 8 € (φοιτητικό, άνω 65), 5 € (κάρτα ανεργίας, ΣΕΗ)
ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΛΕΟΡΑΣΕΩΝ
Κύπρου 91Α & Σικίνου 35Α
Κυψέλη
213 00 40 496
69 45 34 84 45
[email protected]
Για το Kaboom: Μάριος Κατρίτσης