Ποιος-πού-πότε-γιατί

Γιατί μαμά;

Γιατί μαμά;

Είναι η ερώτηση που βασανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό των μαμάδων. Τίθεται συνήθως από παιδιά ηλικίας έως περίπου δέκα ετών και απευθύνεται συνήθως στη μητέρα τους. Λειτουργεί σαν ένα είδος παιχνιδιού υψηλών αντοχών με σκοπό ο μικρότερος σε ηλικία παίκτης να καταφέρει να επαναλάβει την ερώτηση όσες περισσότερες φορές γίνεται, έχοντας συλλέξει τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό απαντήσεων, μέχρι να φτάσει στον πυρήνα του προβλήματος του, που συνήθως τυχαίνει να είναι το έτσι.

Πώς παίζεται: Απαιτούνται δύο παίκτες. Δεν απαιτείται συγκεκριμένος χώρος. Η διάρκεια κυμαίνεται μεταξύ 3 δευτερολέπτων και μίας ημέρας. Το παιδί πλησιάζει τη μητέρα σε απόσταση τέτοια που να βρίσκεται εγγύτερα στο αυτί της, αλλά με κλίση τέτοια, ώστε να μπορεί εύκολα να αποφύγει όποιες ανεπιθύμητες χειρονομίες από την πλευρά της συμπαίκτριάς του.

Πρώτος γύρος: Το παιδί, οργανώνει μία ερώτηση που να ξεκινάει με τη φράση "Γιατί μαμά" και να συνεχίζει με τον εκάστοτε προβληματισμό (π.χ. Γιατί μαμά τα χταπόδια δεν έχουν πόδια;). Τη θέτει στη μαμά, η οποία από την πλευρά της πρέπει να βρει την καταλληλότερη, όχι απαραίτητα τη συμβατικά ορθότερη, απάντηση, ώστε να κερδίσει πρώτη. Στόχος δικός της είναι να δώσει απαντήσεις τέτοιες, ώστε να μη συνεχιστούν οι ερωτήσεις.

Δεύτερος και εξής γύροι: Το παιδί, χωρίς να σκεφτεί την απάντηση, πρέπει όσο πιο γρήγορα μπορεί, να θέσει μία καινούργια ερώτηση, χρησιμοποιώντας σαν βάση -ακόμα και επαναλαμβάνοντας- την απάντηση. Η μητέρα επαναλαμβάνει τη διαδικασία του πρώτου γύρου.

Παράδειγμα:

Παιδί: Γιατί μαμά το χταπόδια δεν έχουν πόδια;

Μαμά: Γιατί ζουν στη θάλασσα και δεν χρειάζεται να περπατάνε.

Παιδί: Και γιατί μαμά, ζουν στη θάλασσα;

Μαμά: Γιατί έχουν φτιαχτεί για να ζουν εκεί όπως τα ψάρια.

Παιδί: Και γιατί δεν έχουν πτερύγια όπως τα ψάρια;

Μαμά: Γιατί δεν είναι ψάρια.

Παιδί: Γιατί δεν είναι ψάρια;

Μαμά: Γιατί είναι χταπόδια.

Παιδί: Γιατί είναι χταπόδια;

Μαμά: Γιατί έτσι τα λένε.

Παιδί: Και τότε γιατί δεν έχουν πόδια;

...

Τελευταίος γύρος: Στον τελευταίο γύρο, οι δύο παίκτες, έχοντας εξαντλήσει τις περισσότερες δυνατές ερωτήσεις και απαντήσεις, αλλάζουν θέμα. Ο πρώτος που θα το κάνει, χάνει και το γύρο.

Πώς τελειώνει: Το παιχνίδι τελειώνει αρκετά χρόνια αργότερα (συμπίπτει συχνά με την περίοδο κατά την οποία το παιδί αρχίζει να αποφασίζει από μόνο του τι θα φορέσει), με την ερώτηση "Γιατί παιδί μου;".

Σχετικά με τον αρθρογράφο

Γρηγόρης Χατζάκης

Γρηγόρης Χατζάκης