Ο Δημήτρης Κογιάννης μόλις κυκλοφόρησε τον νέο του δίσκο!
Αυτή τη φορά, η δουλειά του μουσικοσυνθέτη με τίτλο Spleen περιλαμβάνει τη μελοποίηση 12 ποιημάτων του Κώστα Ουράνη. Παρότι ο Ουράνης είχε κατά καιρούς εμπνεύσει κι άλλους μουσικούς (όπως τον Παύλο Παυλίδη, αλλά και τον ίδιο τον Δημήτρη Κογιάννη σε προηγούμενη δουλειά του), το Spleen είναι η πρώτη δισκογραφική δουλειά που βασίζεται αποκλειστικά στο έργο του συγκεκριμένου ποιητή. Τις μελοποιήσεις του Δ.Κογιάννη συνοδεύουν με τη φωνή τους ο Γιάννης Κούτρας, αλλά και ο Χρήστος Θηβαίος, η Σοφία Παπάζογλου, ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Δημητράκης Ramone (παλιός γνώριμος του Κογιάννη από την μπάντα τους, τους What the Funk).
Ο Δημήτρης Κογιάννης, παρόλο το νεαρό της ηλικίας του, έχει ήδη ασχοληθεί για αρκετό καιρό με τη μελοποίηση στίχων ποιητών. Στον προηγούμενο προσωπικό του δίσκο, που κυκλοφόρησε το 2014 με τον τίτλο Aldebaran, ο συνθέτης είχε καταπιαστεί, εκτός του "Ξεριζωμένοι", του "Τα φορτηγά καράβια συλλογίζομαι" και του "Fontaine de medicis" του Ουράνη, και με ποιήματα των Κώστα Βάρναλη, Κώστα Καρυωτάκη, Κλείτου Κύρου, Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, Βύρωνα Λεοντάρη, Μαρίας Πολυδούρη και Ρώμου Φιλύρα. Εκείνη η δισκογραφική δουλειά έδωσε και την αφορμή για την ένταξη του μουσικού, μαζί με τους Neon και τον Socos, στο σύντομο αφιέρωμα του περιοδικού μας στη μελοποιημένη ποίηση.
Άλλωστε, το πάθος του Δ. Κογιάννη για την επινόηση τρόπων με τους οποίους η ποίηση μπορεί να ντυθεί με μουσική εκφράστηκε και μέσα από τις στήλες του Kaboom, και πιο συγκεκριμένα μέσα από το project της "μελοποίησης του μήνα", το οποίο είχε αναλάβει ο μουσικός (δείγματα αυτής της δουλειάς μπορεί να βρει κανείς εδώ και εδώ).
Τι άλλαξε, όμως, και τι έμεινε ίδιο σε αυτή την καινούρια δουλειά; Ποιες είναι οι συνέχειες και ποιες είναι οι ασυνέχειες σε σχέση με το Aldebaran; "Οι δύο δίσκοι είναι κατά κάποιον τρόπο ο ένας φυσική συνέχεια του άλλου, μπορούν να ακουστούν back to back", μας λέει ο Δημήτρης. "Αν όμως ο προηγούμενος ήταν πιο κοντά στο ελληνικό έντεχνο, αυτός είναι πιο κοντά στο ελληνικό ροκ". Σε αυτό έπαιξε ρόλο και η φωνή του Γιάννη Κούτρα, που αποτελεί έναν κεντρικό άξονα του δίσκου.
Τι είναι άραγε αυτό που τραβάει τους μουσικούς στο έργο του Κώστα Ουράνη; "Η αλήθεια είναι ότι ο Ουράνης δεν έχει μελοποιηθεί όσο θα μπορούσε. Υπάρχουν φυσικά οι δουλειές από τους Ενδελέχεια, τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, αλλά και το 'Θα πεθάνω ένα πένθιμο του φθινοπώρου δείλι', από τα Διάφανα Κρίνα, ένα κομμάτι που το θεωρώ την καλύτερη μελοποίηση του Ουράνη. Όμως πιστεύω ότι είμαι κάπως τυχερός που δεν έχει μελοποιηθεί ο Ουράνης πάρα πολύ, καθώς αυτός ο ποιητής προσφέρει έναν πραγματικό θησαυρό προς μελοποίηση. Τα ποιήματά του είναι κατά κάποιον τρόπο 'στιχουργικά', δηλαδή έχεις έτοιμους στίχους τραγουδιού. Επίσης, θα έλεγα ότι συνδυάζει τον Καββαδία (του οποίου άλλωστε αποτελεί μέγιστη επιρροή) με το μπωντλερικό Spleen. Έτσι, έχουμε τρόπον τινά μια ευκαιρία να ξαναέχουμε Καββαδία", μας λέει ο μουσικός.
Απ' ό,τι φαίνεται, ο Δημήτρης βλέπει τη μελοποίηση της ποίησης ως μια διαρκή δραστηριότητα. "Έχω ήδη έτοιμους κάποιους δίσκους με ποιήματα της Πολυδούρη, του Καρυωτάκη, αλλά και με αγγλικά και αμερικανικά ποιήματα. Θα δούμε όμως", μας λέει.
Μέχρι τότε, μπορούμε να βρούμε το Spleen, το οποίο συνοδεύεται από τις εικονογραφήσεις των ποιημάτων σε μορφή κόμιξ από τη Λυδία Κοντιζά, στα δισκάδικα.
ΥΓ: Και ένα δώρο του Δημήτρη για τους αναγνώστες του Kaboom: η ακυκλοφόρητη μελοποίηση του ποιήματος του Ουράνη "Εταίρα", που ανήκει στον ίδιο κύκλο δουλειάς με τα υπόλοιπα κομμάτια του Spleen.